از گذشته تا به امروز جوانان ایرانی در تمامی عرصهها برای کشور افتخار آفرینی کردهاند. یکی از این عرصهها مربوط به بخش طراحی خودروست.
به گزارش مقاله ml ، بسیاری از کمپانیهای مطرح و نامآشنای خودروسازی، در تیم طراحی خود از طراحان حرفهای و برجسته ایرانی کمک میگیرند تا در نهایت محصولی درخور و شایسته را روانه بازار کنند. اما کمتر کسی است که از حضور طراحان حرفهای ایرانی در تیمهای طراحی برندهای مشهور خودروساز دنیا با خبر باشد، به همین دلیل قصد داریم در این گزارش به معرفی طراحان ایرانی مشغول به کار در تیمهای طراحی شرکتهای مطرح خودروسازی جهان بپردازیم.
جمله معروف «اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد.» مصداق بارز این موضوع است که نشان میدهد جوانان ایرانی در بالاترین سطح از علم و دانش حرفهای بسیار زیادی برای گفتن دارند.
نادر فقیهزاده[/caption]
او فوقلیسانس خود را در رشته طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم آلمان دریافت کرد. سپس دوره طراحی صنعتی را در کمپانی مرسدس بنز گذراند و از همانجا همکاری خود را با شرکتهای بزرگی همچون مرسدس بنز و بامو آغاز کرد.
در سال ۲۰۰۱ به گروه طراحان بامو پیوست و کریس بنگل معروف، بزرگترین طراح تاریخ بامو کسی بود که نادر فقیهزاده را مستقیما به تیم طراحی آن شرکت برد.
او امتیاز طراحی چند سری از اتومبیلهای این کمپانی بزرگ را از آن خود کرده است. از این مدلها میتوان به مواردی همچون طراحی داخلی بامو سری ۷، طراحی خارجی بامو سری ۶ کوپه و کانورتیبل و همچنین بامو سری ۶ گرنکوپه اشاره کرد.
در سال ۱۳۸۵ شرکت ساپکو از او دعوت کرد به ایران بیاید و در کنفرانسی مراحل تولید یک خودرو در شرکت بامو را برای حضار توضیح دهد. نادر فقیهزاده نیز این دعوت را پذیرفت و این کنفرانس با استقبال بینظیر مسئولان شرکت ایرانخودرو، سایپا و عده زیادی از دانشجویان مهندسی و طراحی صنعتی مواجه شد.
نکته قابل تامل در مورد نادر فقیهزاده این است که نشریات و رسانههای داخلی از سری ۶ وسری ۷ محصولات بامو مینویسند، اما هیچ اشارهای به طراح ایرانی آن نمیکنند، این در حالی است که مجله معتبر motortrend از نادر فقیه زاده بهعنوان یک طراح مبتکر ایرانی یاد کرده است.
گفتنی است فقیهزاده اکنون یکی از ۲۰ طراح مشهور بامو به حساب میآید و در کنار طراحان بزرگی همچون Adrian von Hooydonk و Karim habib مشغول به کار است
.
او در دانشکده سیسیاس دیترویت در زمینه طراحی خودرو تحصیل کرده، اگرچه کار اصلی وی طراحی خودرو است ولی در کنار آن، کشتی، قطار و بسیاری از وسایل دیگر از جمله عینک و شیشه عطر نیز طراحی میکند. او در سال ۲۰۰۲ موفق به کسب جایزه بهترین طرح قطار، برای طراحی قطار لیون شد.
هرمیداس با برندهای مختلف اروپایی همچون شرکت رنو و لامبورگینی کار کرده است. لازم به ذکر است که اتابکی چند باری هم به ایران سفر کرده تا بتواند به خواسته خود مبنی بر طراحی خودرویی متناسب با خصوصیات فرهنگی ایران جامعه عمل بپوشاند. او حتی گفته است که با ایرانخودرو هم مذاکره کرده اما تاکنون به نتیجهای نرسیده است و همچنان در کارگاه خود در پاریس کار میکند.
فردیس رضوانی
فردیس رضوانی یک ایرانی است که فعالیت حرفهای خود را با طراحی و تولید خودروهایی مانند Vencer Sarthe آغاز کرد. او فرزند یک خلبان جنگنده ایرانی است که همین عامل موجب علاقه او نسبت به طراحی هواپیما و خودروهای عجیب شده است. فردیس رضوانی[/caption]
رویای او برای ساخت ابرخودروهای خاص با عملکرد متفاوت در نهایت منجر به بنیانگذاری شرکت خودروسازی و طراحی خودروی رضوانی شد که در زمینه تولید خودروهای سوپر اسپرت خاص و گرانقیمت فعالیت میکند.
اگرچه شرکت رضوانی به نسبت برخی کمپانیهای مشهور، یک شرکت تازه کار محسوب میشود، ولی این بدان معنی نیست که ناشناخته مانده است. خبر رونمایی از طراحی مشهور خودروی این شرکت به نام «هیولا» در صدر اخبار رسانههای دنیا قرار گرفت و بسیاری از نشریات تخصصی اتومبیل، اخبار مربوط به این شرکت را پوشش میدهند.
جالب آن است که رضوانی نیز مانند کوروش منصوری، در گفتوگوی خود با رسانههای دنیا، تاکید کرده است که خیلی دوست دارد امکان فعالیت در ایران برایش فراهم شود و خط تولید اتومبیل را در ایران راهاندازی کند.
شما میتوانید از طریق تلگرام به ایدی mlautoparts یا اینستاگرام به digi_ghate . mlcommercical ما را دنبال کنید
انواع خودرو تمامی خودرو : پراید ، پژو ، مزدا 323 ، مزدا new ، نیسان ، ال 90، تیبا و.......(ml)