همه چیز درباره تیبا ۱
تیبا، یکی از انواع خودروهای ملی ایران از اولین روزهای ورودش به بازار خودرو، به دلیل قیمت مناسب و تفاوت اندکی که با پراید داشت، توجه قشر متوسط جامعه را به خود جلب کرد و روند فروش این خودرو برای سایپا قابل توجه بود.
آنگونه که گفته میشود، اکثر لوازم یدکی تیبا با ریو مطابقت میکند، این در حالی است که موتور آن هیچ شباهتی با موتور خودرو ریو ندارد و موتور تیبا در واقع موتور تقویت شده پراید است.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری پراید به گفته برخی کارشناسان خودرو چندان چنگی به دل نمیزند و آنگونه که باید جذابیت بصری ندارد، اما در مدل فیس لیفت تیبا تلاش شده است تا جلو پنجره و منحنیهای جلوی خودرو کمی اصلاح شوند.
طراحی داخلی
طراحی کابین و داخل تیبا یک سر و گردن از کابین پراید بهتر است، با این حال اما هنوز کیفیت داشبورد مورد رضایت نیست و جای بهبود کیفیت دارد. چرا که اگر تیبا قصد جایگزین شدن با پراید و همچنین صادرات به سایر کشورها را داشته باشد، باید با کیفیتی به مراتب بالاتر از مدلهای فعلی تولید شود.
مشخصات داخلی
پیشرانه تیبا ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس تیبا ۵ سرعته دستی و گشتاورش ۱۲۸ است. سوخت این خودرو انژکتوری و فرمانش هیدرولیک است. از جمله تجهیزات و امکانات تیبا میتوان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع، سیستم ضد سرقت با کد متغیر، ترمز ABS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، هشدار دهنده عیب یاب موتور، شیشه بالابر برقی، تنظیم صندلی برقی و … اشاره کرد.
همه چیز درباره تیبا۲ (هاچبک)
تیبا۲ که در میان قشر جوان از محبوبیت بیشتری برخوردار است اولین بار در سال ۹۳ به بازار معرفی شد. حذف صندوق از تیبا و تبدیل آن به تیبا ۲ شاید یکی از بهترین تصمیمها برای این خودرو بود چرا که برخی از معایبش را پوشاند. اما همچنان ایمنی کم و سبک بودن خودرو در هنگام پیچها با تیبا ۲ نیز همراه شده است.
در نسخه طراحی و تولید شده تیبا ۲، به غیر از حذف صندوق تفاوتهای مختصری با مدل قبلی دیده میشود، لاستیکها کمی باریکتر شده اند تا فرمان پذیری سر پیچها و سرعت بالا، تا حدی کاهش یابد.
مشخصات و ویژگیهای فنی دو مدل تیبا همانند یکدیگر است و تنها در چند مورد با یکدیگر تفاوت دارند. تیبا ۲ به آینههای برقی، شیشه بالابر برقی عقب و تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است.
از جمله مزایای این خودرو علاوه بر کوچک بودن و راحتی رانندگی در شهرهای شلوغ و همچنین یافتن جای پارک مناسب، یکی از خودروهای کم استهلاک نیز محسوب میشود. بدین صورت که سرویسهای دورهای این خودرو در هر ۵۵۰۰ تا ۶۳۰۰ کیلومتر است.
آیا تیبا جایگزین پراید میشود؟
تیبا همواره به عنوان یکی از خودروهای جایگزین پراید مطرح است. اما هنوز هیچ نهاد و سازمانی از جایگزین شدن این خودرو به جای پراید آن هم پس از بازنشستگیاش به طور قطع خبر نداده است.
هزینه تعمیر و نگهداری تیبا چگونه است؟
گرچه تیبا یک خودرو داخلی با قیمت مناسب و لوازم یدکی با هزینه مقرون به صرفه است، اما به طور طبیعی سالانه خرجهایی هم روی دست مصرف کننده میگذارد. از بیمه بدنه و شخص ثالث سالانه گرفته تا تعمیر هر چند وقت یکبار گیربکس و چک ترمزها تا تعویض لاستیک و سرویسهای دورهای.
اگر از تعویض روغن و فیلتر حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی ( بسته به قیمت بازار)، تعویض لاستیکهای حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی، تعویض کیت کلاچ حدود ۵۸۰ تا ۶۵۰ هزار تومانی بگذریم، به هزینه بیمه شخص ثالث میرسیم که سالانه حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار تا دو میلیون تومان آب میخورد. از سویی دیگر نیز بیمه بدنه انواع تیبا ( بسته به سال تولید) میانگین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه بردار است.متوسط مصرف سوخت تیبا
گروه سایپا یدک در اطلاعیههایی نسبت به مصرف مقرون به صرفه انواع تیبا در بازار اعلام کرده است؛ مصرف این دو مدل خودرو سایپا در سیکل درون شهری در هر ۱۰۰ کیلومتر و تردد درون شهری با متوسط ۳۰ کیلومتر در سیکل برون شهری در هر ۱۰۰ کیلومتر تردد جاده با سرعت ۹۰ کیلومتر و یک سرنشین به علاوه پنجرههای بسته و بدون مصرفکنندههای اضافی، در سیکل ترکیبی میانگین مصرف سوخت ماشین در هر ۱۰۰ کیلومتر تردد داخل شهر و جاده، با زمانهای پیماپیش برابر مصرف سوخت استاندارد تیبا۲ به شرح زیر است:
نو ع مصرف | میزان مصرف در هر 100 کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.6 لیتر |
مصرف سوخت سیکل درون شهری |
9.3 لیتر |
مصرف سوخت برون شهری | لیتر 5.2 |
انواع خودرو : تمامی : پراید ، پژو ،نیسان ، مزدا 323 ، مزدا new ، نیسان ، ال 90، تیبا و.................(ml)
شما میتوانید از طریق تلگرام به digi_ghate , mlcommercical و mlcommercical ما را دنبال کنید