طبقاعلام دولت این کشور برای خودروهایی که با سوخت گاز کار کنند، مجوز صادر خواهد شد. زیرا دولت معتقد است مصرف گاز به جای بنزین میتواند سبب کاهش ارزبری شود، زیرا واردات بنزین کاهش خواهد یافت. از اینرو وام کمبهره به افرادی که قصد گازسوز کردن خودرویشان را دارند، اختصاص خواهد یافت.
سال هاست خودروسازان بهدنبال استفاده از سوخت جایگزین برای بنزین و گازوئیل هستند تا میزان آلایندگی را در شهرها کاهش دهند و از تاثیرات منفی زیستمحیطی پیشگیری کنند. ازجمله سوختهایی که در این زمینه توانست نظر صنایع خودروسازی را جلب کند، گاز طبیعی CNG بود. این سوخت در کشورهایی که صاحب گاز یا تکنولوژی خودروسازی هستند، مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش «امجله ml»،اخیرا خبری توجه خودروسازان و شرکتهای نفتی بزرگ دنیا را به کشور مصر جلب کرده است. مصر در نظر دارد خودروهایش را دوگانهسوز کند و خودروهای وارداتی نیز باید قابلیت استفاده از سوخت گاز را داشته باشند. این موضوع به رایزنی خودروسازان در این کشور منتج شده است. حال باتوجه به تولید و استفاده از خودروهای گازسوز در کشور ما نیز شاید زمان آن فرارسیده است که در منطقه خاورمیانه، خودروسازان داخلی ورود کنند و محصولات و دانشفنی خود را به سایر کشورها انتقال دهند. هرچند پیشزمینه اصلی این مهم ایجاد دیپلماسی مناسب بین هر دو کشور است، اما شاید صنعت خودرو پلی برای بهبود روابط و ایجاد زمینه مناسب ارزآوری برای خودروسازان باشد.
خودروهای جدید در مصر؛ فقط گازسوز
رئیسجمهور مصر آغاز پروژه ملی گازسوز کردن خودروها را به کمک مشوقهای دولتی برای خودروهای مینیبوس، خودروهای شخصی یا تاکسی اعلام کرده است. این پروژه بر یک میلیون خودرو که عمری بیشتر از ۲۰ سال دارند، تمرکز دارد.
طبقاعلام دولت این کشور برای خودروهایی که با سوخت گاز کار کنند، مجوز صادر خواهد شد. زیرا دولت معتقد است مصرف گاز به جای بنزین میتواند سبب کاهش ارزبری شود، زیرا واردات بنزین کاهش خواهد یافت. از اینرو وام کمبهره به افرادی که قصد گازسوز کردن خودرویشان را دارند، اختصاص خواهد یافت.
در این پروژه، دولت مصر حدود ۵۰۰میلیون دلار برای دوگانهسوز کردن خودروها سرمایهگذاری خواهد کرد. مصر این را حق خود میداند از منابع گازی و خودروهای گازسوز درزمینه کمک به محیطزیست و بهبود کیفیت هوا استفاده کند. رئیسجمهور این کشور به دنبال آن است که تا ۵۰درصد از هزینههای سوخت مصرفی این کشور را به کمک گاز طبیعی، کم کند.
اهداف مصر برای خودروهای گازسوز
حال این سوال مطرح میشود آیا مصر ذخایر مناسب برای تامین سوخت موردنیاز خودروهای گازسوز را دارد؟ براساس آمار، سال ۲۰۱۵ یک شرکت ایتالیایی در آبهای عمیق مصر یک میدان گازی فوقالعاده کشف کرده که بزرگترین میدان گاز در مصر و مدیترانه است. این میدان گازی ذخیره ۸۵۰میلیارد مترمکعبی دارد که در سال ۲۰۱۸ نیز خودکفا شد. یافتن منابع گسترده گازطبیعی در مصر یکی از محرکهای مهم برای استفاده این سوخت در ناوگان حملونقل است.
درحالحاضر حدود ۳۳۰هزار خودرو گازسوز در مصر تردد دارند که توسط ۱۸۷ جایگاه توزیع CNG در ۲۰استان تامین سوخت میشوند. البته ۷۲ مرکز تبدیل در مصر برای ۱۱میلیون وسیلهنقلیه بسیار اندک است. سالانه ۳۲هزار دستگاه به خودروهای بازار مصر افزوده میشود اما تعداد تبدیل خودروها در سالهای اولیه ۶هزار دستگاه بوده، هرچند هدفگذاری سالانه ۵۰ هزار خودرو است اما با این رقم فاصله فراوانی وجود دارد. سالانه حدود ۲۵۰هزار خودرو نو در مصر پلاک میشود، با احتساب خودروهای درحالحرکت و ظرفیت کارگاههای تبدیل، رسیدن به عدد ۷۰۰ هزار خودرو تا پایان سال امکانپذیر است و در صورت اجرای قوانین تا آخر سال ۲۰۲۲ این مهم روی خواهد داد.
البته یکی از دلایل اصلی استفاده از گاز در این کشور، افزایش قیمت چشمگیر سوخت است. مصر نیز مانند کشور ما بهدلیل افزایش بهای حاملهای انرژی به استفاده از خودروهای گازسوز رویآورده است. مصر در نظر دارد گاز را ۵۰درصد ارزانتر از سایر سوختها در این کشور عرضه کند تا توسعه خودروهای دوگانهسوز بهدرستی انجام شود.
مقامات این کشور امیدوارند این توسعه علاوهبرکاهش آلایندگی سبب بهبود بودجه دولت درخصوص پرداخت یارانههای سوختی شود. اما یکی از نقاط ضعف توسعه خـــــــودروهای گازسوز در این کشور جایگاههای سوختگیری هستند که با توســــــعه و گسترش تعداد آنها میتوان مشکلات را برطرف کرد. این فرصت را باید شرکتهای داخلی غنیمت بدانند.
انواع خودرو : تمامی خودرو ، پراید ، پژو ، تیبا ، مزدا 323 ، مزدا new ، ال 90، ماکسیما ، نیسان و.....(ml)
شما میتوانید از طریق تلگرام به ایدی mlutoparts یا در اینستاگرام به digi _ghate , mlcommercical ما را دنبال کنید