هیدرولیک فرمان درواقع یک سیستم کمکی است که چرخاندن فرمان را برای راننده اسانتر میکند و در اغلب خودروهای سواری (پزو 206 تیپ 6،5،3،2،405، sd\پارس )سمند ، تندر 90(ال 90و پراید ) طرز کار یکسانی دارد .
قطعات تشکیل دهنده هیدرولیک فرما ن
- پمپ هیدرولیک
- مخزن هیدرولیک
- شیر هیدرولیک
- تسمه هیدرولیک فرمان
- جک هیدرولیک
طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان
- پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود از موتور دریافت میکند .
- پمپ هیدرولیک ،روغن هیدرولیک را با فشار معادل 70بار ، از طریق لوله فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند .
- شیرهیدرولیک دارای سوراخهایی است و به گونه ای طراحی شده که با چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست ، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک هدایت میشود و در نتیجه ، نیروی هیدرولیک به چرخاندن فرمان توسط راننده کمک میکند .
- برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار بوجود نیاید ، مخزن هیدرولیک در سیستم طراحی شده و جریان روغن هیدرولیک پس از عبور از جک هیدرولیک ، از طریق شیلنگ برگشت (فشار ضعیف )به مخزن برمیگردد .