همیشه گفته میشود که رینگ و لاستیک بزرگتر با وجود ظاهر بهتری که دارند، به کیفیت سواری خودرو آسیب زده و آن را خشک میکنند. این گفته تا چه حد حقیقت دارد؟
در سالهای اخیر صحبتهای زیادی مطرح شده است که سایز رینگهای خودرو تأثیر مستقیمی روی کیفیت سواری دارد. گفته میشود که رینگهای بزرگتر با وجود ظاهر زیباتری که ایجاد میکنند، تأثیر منفی روی راحتی خودرو دارند. سایز رینگها در خودروها همچنان افزایش پیدا میکند و بازار نیز همواره نسبت به رینگ و لاستیکهای بزرگتر علاقه نشان داده است. افزایش تمایل بازار به خودروهای شاسیبلند نیز در این مسئله دخیل بوده است؛ چراکه این خودروها دارای رینگ و لاستیکهای بزرگتری در مقایسه با خودروهای سدان یا هاچ بک هستند.
برای دانستن جواب این سؤال که سایز رینگ و لاستیک تا چه اندازه روی سواری خودرو تأثیر دارد، وبسایت اتوکار دو خودروی متفاوت را برای آزمایش انتخاب کردهاست. یکی از این خودروها هاچ بک کوچک یعنی مینی کوپر است و دیگری یک کراساور متوسط به نام دی اس ۷ کراس بک است. دی اس ۷ کراس بک دارای سایز رینگ و لاستیک بزرگی است که این روزها در بیشتر شاسی بلندها استفاده میشود. رینگهای ۲۰ اینچی این خودرو تایرهای دیواره کوتاه کنتیننتال با ابعاد ۲۳۵/۴۵ را روی خود جای دادهاند. در سمت مقابل سایز رینگ و لاستیک مینی این روزها طرفدار چندانی ندارد و بیشتر شبیه به خودروهای ده سال پیش است. مینی کوپر از رینگهای ۱۵ اینچی استفاده میکند که روی آنها تایرهای میشلن با ابعاد ۱۷۵/۶۵ سوار شدهاند.
DS7 vs Mini cooper drive quality Test
مقایسهی مستقیم این دو خودرو کار چندان صحیحی نیست چون یکی از آنها یک هاچ بک اسپرت است و دیگری یک کراساور لوکس که سازنده روی راحتی آن تأکید دارد. اما نتیجهی مقایسهی دو خودرو کاملا متفاوت است؛ بهطوریکه بنا به ادعای اتوکار این مینی است که سواری نرمتر و راحتتری را در مقایسه با دی اس ۷ ارائه میدهد.
در تست رانندگی که با خودروها در مسیرهای درون شهری و خارج شهری انجام شده، مینی توانسته است ضمن ارائهی سواری مناسب و راحت، قابلیت کنترل خوبی را هم از خود نشان دهد. مینی در جذب ضربات ناشی از دست اندازهای مسیر خوب عمل میکند و در عین حال راننده اطلاعات دقیق از سطح جاده را نیز در این خودرو دریافت میکند. ممکن است برخی نقش رینگ و لاستیک مینی در جذب ضربات را زیر سؤال برده و این قابلیت را به سیستم تعلیق خودرو نسبت دهند؛ اما زمانیکه اتوکار رینگ و لاستیک بزرگتر روی مینی نصب کرده، شاهد کاهش شدید توانایی این خودرو در جذب ضربات جاده بوده است.
DS7 vs Mini cooper drive quality Test
در سمت مقابل باید عملکرد دی اس ۷ کراس بک را به نوعی ناهماهنگ توصیف کرد. این خودرو در حرکت عادی یا رد شدن از روی سرعت گیرها نرمی خوبی از خود نشان میدهد ولی وقتی به دست اندازهای شدید (که در جادههای انگلستان کم نیستند) میرسد دیگر سیستم تعلیق نمیتواند ضربات را به خوبی جذب کند. دی اس ۷ کراس بک در مواجه با دست اندازهای اطراف شهر عملکرد خوبی از خود نشان نداده است و سیستم تعلیق در جذب ناهمواریها بسیار ضعیف عمل میکرده است و بهگفتهی اتوکار، ضربات وارده به شاسی این خودرو بهخوبی حس میشدند. وضعیت در این کراساور به گونهای است که حتی افتادن در دست انداز سر پیچها، میتواند کنترل خودرو را نیز با مشکل مواجه کند. زمانیکه اتوکار رینگهای دی اس ۷ را با انواع ۱۹ اینچی تعویض کرده، وضعیت تا حدودی بهتر شده است.
DS7 vs Mini cooper drive quality Test
اما دلیل چنین نتایجی در چیست؟ دیوید پوک مدیر سابق بخش دینامیک خودرو در گروه جگوار لندروور که حالا شرکت شخصی خود به نام VEDynamics را در این حوزه تأسیس کرده است در این مورد میگوید:
گفتههای پوک سبب شد تا تیم آزمایش کننده تصمیم به محاسبهی وزن غیر تعلیق شده در خودروهای مورد آزمایش بگیرند. برای این کار از یک ترازوی خانگی ساده استفاده شد. وزن رینگ و لاستیک در مینی ۱۴ کیلوگرم بود ولی رینگ و لاستیک دی اس ۷ کراس بک ۲۶ کیلوگرم وزن داشت که تقریبا دو برابر مینی است. از سویی دیگر وزن دی اس نیز ۲۳۵ کیلوگرم بیشتر از مینی است. این وزنهای بیشتر کار سیستم تعلیق را در جذب ضربات بسیار سخت میکنند.
البته دیوید پوک تنها سایز رینگ را در این مسئله مؤثر نمیداند. بهگفتهی وی عوامل مختلفی در کیفیت سواری خودرو دخیل هستند و اینطور نیست که فقط یک عامل مثل رینگ تأثیر گذار باشد. خود تایر نیز عاملی بسیار مهم است و نقشی مانند جاذب و فنر را درون خود دارد. کیفیت سواری به نوع تایر و اینکه فشار وارده از بیرون و فشار باد داخل تایر چقدر باشد نیز خیلی بستگی دارد. به این ترتیب همیشه تایر بزرگ با دیوارهی کوتاه بهمعنای سواری بد نیست.
انواع خودرو : تمامی خودرو : نیسان ، ال 90،پراید ، پژو ، مزدا 323 و......(ml)
شما میتوانید از ریق تلگرام به ایدی mlautoparts یا در اینستا digi_ghate , mlcommercical ما را دنبال کنید .