یکی از اصلی ترین تولیدکننده های گازهای سمی و تشدید آلودگی هوا، خودروها هستند. در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی برای پلاک گذاری و به رسمیت شناختن انواع خودرو وجود دارد؛ یکی از این قوانین، مربوط به میزان تولید آلایندگی خودروی موردنظر است. در این راستا تلاش های مختلفی از سوی تولیدکنندگان و مسئولان امر صورت می گیرد؛ کاتالیست خودرو یا کاتالیزور یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است.
کاتالیست خودرو ۹۰ درصد از گازهای سمی تولیدی موتور خودرو نظیر مونوکسید، اكسيدهاي نيتروژن و آمونیاک را به خود جذب می کند و پس از انجام عملیات شیمیایی، آنها را به گازهای بی خطر بدل کرده و سپس آزاد می کند. علاوه بر کاهش آلودگی، بخشی از بهبود عملکرد سیستم موتور هم بر عهده کاتالیست خودرو است. کاتالیزور ، بخش سومی است که در سال های اخیر در جهت کاهش آلایندگی به ساختار اگزوز خودروها اضافه شده است. البته محل تعبیه ی کاتالیست خودرو ، ابتدای اگزوز و بعد از خروجی منیفولد دود است. پیش از این، اگزوزها فقط در کاهش دما و صدای دود و گازهای خروجی از موتور نقش داشتند. در ادامه ببینیم این قطعه چطور به وظایف خود عمل می کند