در ترمز دیسکی به جای کاسه ترمز از قطعه با عنوان دیسک چرخان استفاده میشود . این دیسک به همراه چرخ حرکت میکند و به جای کفشک ها نیز از یک جفت لنت ترمز سطح استفاده میشود . هنگام ترمز گیری نیز این لنت دیسک ترمز فشار وارد میکند و موجب توقف خودرو میشود .
ترمز دیسکی از قیمت و هزینه تعمیر بالاتری نسبت به نمونههای کاسهای برخوردار است. این ترمزها برای توقف به فشار هیدرولیک بیشتری هم نیاز دارند اما در مقابل امکان ترمزگیری پیدرپی و عملکرد مناسب در دمای بالا را برای راننده فراهم میکند.
همچنین عملکرد ترمز دیسکی بهمراتب سریعتر از ترمز کاسهای است و خنک کاری آن با سرعت بیشتری انجام میشود. امروزه در برخی خودروهای مجهز به ترمز دیسکی از یک سیستم خنککننده متشکل از پرههای چرخان برای کاهش سریعتر دمای لنت و دیسک استفاده میشود.
4 سیستم ترمز برترجهان :
سیستم ترمز EBC
سیستم ترمز Endless،
سیستم ترمز Rotora
سیستم ترمز TBrembo